test

Samen Stotteren Snappen


Samen met veel kinderen werk ik over stotteren. We proberen stotteren samen te begrijpen zodat we weten wat het is en we leren hoe we er invloed op kunnen uitoefenen. Omdat ik het laatste jaar met veel kinderen niet af kon spreken maar we via de computer moesten communiceren heb ik werkbladen gemaakt. Dit alles heb ik gebundeld tot het e-book: Samen Stotteren Snappen. Het is een werkboekje geworden met kleur- en tekenplaten en andere opdrachten en spelletjes. Aan iedere plaat zit een gratis podcast verbonden waar de kinderen tijdens het tekenen en kleuren naar kunnen luisteren. Het is het leukst om dit samen te doen, ouders, opa, oma of verzorgers samen met de kinderen. Op deze manier kun je samen op een ontspannen manier over stotteren leren praten en samen leren stotteren te begrijpen.

In de reguliere stottertherapie wordt met een aantal therapieën gewerkt. Dit werkboekje sluit niet aan bij een bepaalde methode maar werkt aan de uitleg van wat we weten over stotteren. Qua inhoud komt het volgende aan bod:

  •  uitleg over wat vloeiend (glad) praten en wat onvloeiend (met hobbels en bobbels) praten is,
  • uitleg over wat je hersenen zijn en waarom die belangrijk zijn bij het praten,
  • uitleg over hoe je praatfabriek werkt,
  • uitleg over waarom het praten soms wel eens minder gemakkelijk kan gaan,
  • uitleg over welke stotters er zijn, hoe we ze noemen en hoe ze klinken,
  • uitleg over emoties en wat de invloed daarvan op het vloeiend spreken kan zijn, 
  • uitleg over denken en voelen over stotteren.

Door samen over stotteren te praten, te tekenen en kleuren is de werking zeker therapeutisch te noemen. Het is daardoor te combineren met alle bestaande stottertherapieën die gegeven worden door logopedisten en stottertherapeuten. Het werkboekje kan door een therapeut worden gebruikt, maar is vooral gemaakt voor een gezinssituatie waarin ouders samen met hun kind of kinderen zelfstandig thuis aan de slag kunnen. Immers, iets waarover op een ontspannen en plezierige manier gesproken wordt, mag er zijn en wordt niet in een donker hoekje weggestopt en genegeerd. Het werkboekje is niet bedoeld om een stottertherapie te vervangen maar juist om te ondersteunen! Kinderen hoeven echter niet persé in therapie te zijn om de inhoud te kunnen begrijpen. Het is voor kinderen in de basisschoolleeftijd goed te doen, kinderen in de kleuterleeftijd hebben wellicht wat hulp en meer uitleg nodig. 

De kans dat door het stotteren spreekangst zal ontstaan is aanwezig als kinderen negatieve spreekervaringen opdoen in hun jeugd. Als je als kind leert wat stotteren is, dat je er niets aan kan doen dat je stottert en dat het er mag zijn omdat je nog zoveel meer bent dan alleen iemand die stottert, is de kans dat je neutrale en positieve spreekervaringen hebt groter en zal er minder snel spreekangst ontstaan. Het doel van dit programma is het voorkomen of verminderen van een negatieve spreekattitude; dus het voorkomen dat kinderen negatief gaan denken over hun eigen spreken. Het allerbelangrijkste in het spreken is dat je met plezier praat en jezelf vrij durft te uiten. Het doel van dit programma is niet het behalen van vloeiendheid zelf, dit kan geen enkele therapie of therapeut ooit garanderen. Daarvoor is stotteren te complex. Er wordt wel heel even in het programma ingegaan op lichte motorische vaardigheden zoals het duwen tegen de stotters. Er wordt echter niets van het kind geëist of gevraagd om te doen of toe te passen. Hoewel het programma het vloeiend spreken niet tot doel heeft, kan het wel zijn dat er minder stotters komen en dat de stotters die overblijven minder hevig zijn tijdens het volgen van het programma. Als er minder spanning zit rondom het spreken en de spreekattitude neutraler of zelfs positiever wordt, kan het stotteren verminderen. De verwachting is dat dit effect ook op langer termijn zal blijven bestaan. Omdat de podcasts gratis zijn, kun je ze zoveel en zo vaak beluisteren als je wilt. Het kan dus zijn dat je na enige tijd er nogmaals voor kiest om naar een bepaalde aflevering te luisteren. Bijvoorbeeld omdat de opgedane kennis weer een beetje weggezakt raakt en het stotteren weer toeneemt of het plezier in spreken weer afneemt. Uiteraard is het ook leuk om de kennis te delen met andere belangrijke personen uit de omgeving van het kind. Je kunt de werkbladen bijvoorbeeld ook doen met opa's, oma's of tantes. Maar misschien ook een keer met vriendjes die vragen hebben over wat stotteren is. En wellicht kun je ze zelfs gebruiken bij het houden van een spreekbeurt op school! Je mag het zelf weten en zelf verzinnen. Ik wens je heel veel plezier!  

 Hieronder kun je een proefversie gratis downloaden. Voor de andere werkbladen vraag ik een kleine bijdrage om dit programma nog leuker en langer te kunnen maken.